Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z makrofotografią, lecz nie wiesz od czego zacząć? To świetnie! Przygotowaliśmy zestawienie 4 pomysłów na kreatywne makrofotografie z wykorzystaniem panelów ledowych Quadralite MiLED i obiektywem Irix 150mm f/2.8 Macro 1:1
Dlaczego warto wybrać Irix 150mm f/2.8 Macro 1:1 i Quadralite MiLED?
W makrofotografii niezwykle istotny jest odpowiedni obiektyw jakim fotografujemy. Musimy pamiętać, że kluczowa jest dla nas odpowiednia skala odwzorowania - czyli to, jak duży będzie nasz obiekt na zdjęciu. Obiektyw Irix 150mm f/2.8 Macro charakteryzuje się skalą odwzorowania 1:1, czyli 1mm fotografowanego obiektu będzie rzutowane na 1mm matrycy co pozwoli uchwycić niezwykle efektowne ujęcia. To co wyróżnia obiektyw Irix 150mm f/2.8 Macro 1:1 na tle konkurencji to przysłona o 11 zaokrąglonych listkach. To dzięki niej zdjęcia charakteryzują się niesamowitą szczegółowością niezależnie od użytej wartości przysłony.
Dzięki długiej drodze obrotu pierścienia ostrzenia możliwe jest precyzyjne ustawienie ostrości, a dzięki obejmie statywowej ze stopką w standardzie Arca Swiss (wchodzącej w wyposażenie standardowe obiektywu) będziesz mógł pewnie i wygodnie umieścić aparat z obiektywem na statywie.
Nie musimy wspominać, jak ważne jest odpowiednie oświetlenie podczas wykonywania zdjęć. Linia kieszonkowych paneli ledowych Quadralite MiLED jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich osób eksperymentujących z makrofotografią. Bardzo dobra reprodukcja barw Ra ≥96 oraz ich niezwykła mobilność ułatwią pracę wszystkim potrzebującym niezawodnego źródła światła. Linia obejmuje 3 modele panelów ledowych. Quadralite MiLED 112 oraz 180 są panelami typu Bi-Color, generującymi wysokiej jakości światło, których temperaturę barwową można regulować w zakresie od 3200 K do 5600 K. Panel ledowy Quadralite MiLED RGB 198 charakteryzuje się możliwością odwzorowania niemal każdego koloru światła w przestrzeni RGB. Z jego pomocą można oświetlić fotografowany obiekt, ale także uczynić zdjęcia wyjątkowymi dzięki możliwości zmiany kolorów światła. MiLED RGB jest w stanie wyświetlić prawie każdy kolor, którego chcesz użyć podczas sesji. W sytuacji gdy oświetlenie musi być dopasowane do światła otoczenia można ręcznie wybrać temperaturę barwową w zakresie od 3200 K do 5600 K.
Krople Wody
Kropla na kwiatku: 1/15 Sec, f/4, ISO 100 Fot: Stewart Wood
Woda - wszędzie jej pełno i może być ciekawym tematu dla naszych zdjęć. Przy fotografowaniu wody warto zwrócić uwagę na odpowiednie światło – powinno ono podkreślać kształt kropli lub uwydatniać dany element zdjęcia. Warto także zastosować źródło światła o możliwości zmiany barwy takie jak Quadralite MiLED RGB 198. Ten kieszonkowy panel LED charakteryzuje się możliwością odwzorowana niemal każdego koloru światła w przestrzeni RGB. Zmiana oświetlenia tła pozwoli nam nadać odpowiedniego nastroju dla naszego zdjęcia.
Kropla na dmuchawcu: 0.8 Sec, f/7.1, IOS 100 Fot: Stewart Wood
Woda na trawie: 1/6 Sec, f/11, ISO 100 Fot: Stewart Wood
Kulki Wodne (hydrożel)
Każdy z nas miał z nimi styczność – znajdują one zastosowanie do nawadniania roślin, zabawki dla dzieci lub element dekoracji. Co jest jednak ważne: nie przywierają one do powierzchni na której się znajdują, możemy zatem wykorzystać je do kilku, a nawet kilkunastu fotografii.
Kulki wodne na liściu: 1/200 Sec, f/7.1, ISO 100 Fot: Stewart Wood
W tym przypadku warto pobawić się głębią ostrości – dłuższa ogniskowa w Irix 150mm f/2.8 Macro 1:1 pozwoli Ci efektownie odseparować kulki od tła zachowując jednocześnie bardzo ostry obraz kulek. Zwróć uwagę w jaki sposób obszary poza głębią ostrości pozostają niesamowicie gładkie i łagodne – to za sprawą 11 listków przysłony o zaokrąglonym kształcie.
Kulki wodne na liściu; Fot: Stewart Wood
Olej i woda
Kolejnym prostym pomysłem na zdjęcia, dającym równocześnie ciekawy efekt jest olej z wodą. Połączenie to daje nietuzinkowy efekt, a dodanie odpowiednich kolorów sprawa że uzyskujemy piękny abstrakcyjny efekt.
Jak fotografować?
Olej I woda: 1/500 Sec, f/4, ISO 800 Fot: Stewart Wood
Do szklanej miski nalej wody, dodaj odrobinę oleju i porządnie zamieszaj – rozbije to olej na mniejsze kuleczki. Teraz umieść pod miską źródło światła takie jak MiLED Bi-Color 112, którego temperaturę barwową można regulować w zakresie od 3200 K do 5600 K i popróbuj z różnokolorowymi foliami.
Aby zamrozić ruch przy fotografii oleju potrzebujesz czasów otwarcia migawki krótszych niż 1/160 sekundy.
Bańki mydlane
Następnym łatwym i ciekawym tematem są banki mydlane. Odpowiednio oświetlone odwdzięczą się niezwykłą paletą kolorów, które przechodzą i mieszają się między sobą.
Jak fotografować?
Ustaw aparat pewnie na statywie, w obiektywie Irix 150mm f/2.8 Macro 1:1 możesz użyć obejmy statywowej pozwoli to uniknąć problemu z kadrowaniem. Ustaw ostrość dokładnie tam gdzie będziesz robił bańki. Zmieszaj odrobinę płynu do mycia naczyń z wodą i zacznij tworzyć bańki. Im więcej płynu do naczyń dodasz tym bardziej kolorową i „olejową” strukturę będzie miała bańka. Aby łatwo tworzyć bańki użyj słomki i formuj je na talerzu z odrobiną wody.
Tło zdjęcia warto ustawić stosunkowo blisko bańki, aby światło jakim oświetlamy nasz obiekty padało tez na część tła. Quadralite MiLED RGB 198 pozwoli ci szybko i łatwo zmieniać kolor dzięki czemu uzyskasz wiele ciekawych kadrów w krótkim czasie.
Skakunek: 1/200 Sec, f/18, ISO 400 Fot: Stewart Wood